Căutăm de multă vreme un sistem model de invăţămant pentru Romania in speranţa că vom scoate pe bandă rulantă generaţii de elevi bine pregătiţi. Europa are un model de succes pe care ţări cu tradiţie au inceput să-l copieze.
Decenii la rand, ţări precum Germania, Anglia, Franţa au fost convinse că sunt imbatabile la capitolul invăţămant. Acum caţiva ani au suferit insă un şoc. La două evaluări internaţionale, pe primul loc a ieşit Finlanda.
De atunci, toate ţările lumii incearcă să fure cate ceva din şcoala finlandeză pentru a-şi perfecţiona invăţămantul. Sistemul este atat de performant, incat in Germania, spre exemplu, se scriu 300 de articole de ziar pe an despre el.
Pe la mijlocul secolului 19, filosoful finlandez Johan Vilhelm Snellman mobiliza masele in jurul ideii că numai educaţia poate duce la bunăstare şi punea bazele a ceea ce avea să devină cel mai performant sistem educaţional din Europa. Ideile acestuia au prins rapid şi populaţia finlandeză a inceput să investească, mai intai efort şi apoi bani in educaţie.
Primul lucru care s-a decis a fost ca şcoala elementară să fie formată din nouă clase. De la nord la sud, Finlanda a inceput să se umple de şcoli. Educaţi, oamenii din zonele preponderent agrare, dar şi cei din ingheţata Laponie n-au mai migrat spre oraşe, ci au rămas să contribuie la prosperitatea zonei. S-a ajuns la concluzia că e nevoie de profesori şcoliţi la cel mai inalt nivel. Astfel, legea impune fiecărui cadru didactic să aibă la bază cinci ani de facultate şi un master in pedagogie…
articol complet la ProTV.ro