Copiii finlandezi de azi vor fi intr-o zi profesioniştii cei mai bine pregătiţi din lume. Nu o spun astrele, ci date obiective: din anul 2000, cand Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) a inceput să elaboreze raportul PISA – Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor – Finlanda a ocupat primele locuri ale podiumului in Europa, datorită nivelului excelent al educaţiei sale, scrie Agerpres.
Doar 8% dintre elevii finlandezi nu termină studiile obligatorii, faţă de 30% din elevii spanioli care nu iau bacalaureatul, notează ziarul ABC. Pentru a găsi cheia succesului finlandez Javier Melgarejo, psiholog şi fost director la colegiul Claret din Barcelona a studiat acest sistem de invăţămant finlandez timp de zece ani.|
Prima lui surpriză a fost să afle că pană la varsta de 4-5 ani, mai puţin de jumătate din copiii finlandezi merg la grădiniţă şi nu incep şcoala pană la 7 ani. Totuşi după doi ani punctajul lor este mai mare decat al celorlaţi copii din ţările studiate de OCDE. in primii şase ani de şcoală primară la majoritatea materiilor elevii au singur invăţător, care are grijă ca nimeni să nu fie exclus. Este un mod de a le intări stabilitatea emoţională şi siguranţa de sine. in primii cinci ani nu există note, doar calificative. Nu se caută impulsionarea competenţei şi nici comparaţiile intre elevi.
invăţămantul gratuit de la varsta preşcolară şi pană la universitate include săli de clasă, bufet, cărţi, manuale şi alte materiale şcolare, care sunt plătite doar in caz de pierdere. Programul incepe la orele 8,30-9 dimineaţa pană la 15.00 după-amiaza, cu o pauză de masă intre orele 12-12,30. in total sunt 608 de ore de curs la şcoala primară, faţă de 875 de ore in Spania, cu teme pentru acasă care nu sunt excesive. Cum pot obţine rezultate atat de bune? ‘Succesul finlandez se datorează imbinării a trei elemente: familia, şcoala şi resursele socio-culturale (biblioteci, activităţi de recreere, film…), asigură Melgarejo. Cele trei elemente sunt strans legate şi funcţionează in mod coordonat.
mai mutl la :