David Kozma si Romulus Chiciuc au fost actori la Teatrul „Andrei Muresanu” din Sfantu Gheorghe. I-ati putut vedea in cel mai controversat spectacol al anului 2003, „Trei surori”, in regia lui Radu Afrim, o defrisare a canoanelor de receptare ale textului cehovian, un spectacol-borcan in care se amestecau inocenta frisonanta si amnezia unei lumi cu masca de gaz cablata la pelicula de viata care inca mai traia.
Tot in 2003 au facut parte din Proiectul „Teatrul de Consum”, desfasurat la Teatrul LUNI de la Green Hours. Au jucat in spectacolul „Kinky ZoOne”, conceput de Afrim, regizorul alaturi de care si-au aprofundat compozitiile-arcuri actoricesti. Au mai jucat apoi in „David”s Boutique” (2004, text si regie Radu Afrim), o montare colcaind de giumbuslucuri lingvistice si comicarii inteligente, in care numele personajelor erau chiar numele actorilor. De cativa ani sunt stabiliti in Finlanda, unde isi continua proiectele teatrale. David Kozma si Romulus Chiciuc se definesc prin disponibilitate ludica, inventivitate scenica, spontaneitate reactiva si o filtrare cerebrala a emotiilor, care le-au permis sa creeze roluri cu multiple straturi.
„Finnphonia 5.0” (prezentat in luna decembrie la Teatrul LUNI de la Green Hours) este un performance creat de European Theatre Collective, din care artistii fac parte, o companie initiata in 2006 de profesionisti ai teatrului din Finlanda, Romania, Danemarca si Norvegia cu scopul de a conecta spatiul teatral finlandez la cel european. O senzorialitate sonora, o audioscopie complexa, o cercetare extrem de elaborata a cuplarii sunetului la circuitele textului marcheaza „Finnphonia 5.0”.
Despre conceptul si structura „Finnphoniei 5.0”, David Kozma afirma: „Am cautat un mod de a exprima ce e Finlanda. Ne-a interesat acea simplitate specifica finlandezilor din filmele lui Aki Kaurismäki. Asa am ajuns sa pastrez doar trei componente: voce-muzica-video. Sau, daca vrei, asa am inteles noi teatrul de text curatat de orice teatralitate imbatranita si prafuita. Fiecare poezie exprima o stare despre Finlanda. De la razboaiele ei cu rusii la frustrarea de a trai la marginea Europei, trecand prin sauna lor aproape sacra”. Poemele, care evolueaza de la o scriitura clasica la una postmoderna, sunt conectate continuu la interceptii muzicale, la o arhitectura a zgomotelor in variatii si sincope succesive. Perceptia sonora activeaza mai multe planuri. Intre textura auditiva a poemelor si interventiile muzicii life, cu reluari in bucla si spargeri de ritm, se stabileste o tensiune de corespondenta si de contrast care functioneaza pe tot parcursul performance-ului.
Dramaturgia performance-ului alterneaza o componenta video ” imagini din spatiul finlandez public si privat (o haita de lupi, copii cu zambetul pana la urechi si adulti care se tin dupa ei, produse alimentare dispuse in gramezi) „, un continut sonor complex si fragmente din poeme finlandeze, care evolueaza de la erotism la bulimia consumerista cu efect paradoxal: somnolenta afectiva globala si febra acumularii compulsive. Finlanda devine un text atmosferic sonor, un ecran care-si dilata pragurile emotionale si-si fluidizeaza starile pana cand auzi pulsul unui bioritm care iti intra-n piele. Actrita Salla Kozma e tipul de performer care, fara sa se miste de pe un scaun de bar, sorbind din cand in cand o gura de bere, reuseste sa magnetizeze. Din corpul ei tasnesc sunete pe care le modeleaza visceral ca si cum le-ar framanta sub ochii tai cu o dexteritate uluitoare de a schimba inflexiuni ale vocii, de a fi cand copil, cand soprana. Salla Kozma se joaca inteligent cu variatii ale sunetelor si devine un MP3 in carne si oase, acompaniat de Romulus Chiciuc la vioara. „Finnphonia 5.0” aduce o gura de oxigen in teatrul romanesc atat de putin dispus sa investeasca in experiment.
…..