Lectia finlandeza. Cum reuseste un oras cu 250 kilometri de strazi, aproape de Cercul Polar, sa faca deszapezire cu 950.000 de euro pe an

0
280

Fotografiile au fost realizate de Octavian Balea.

Este de-a dreptul o banalitate să vorbeşti in Finlanda despre deszăpezire. Asta am constatat in oraşul Joensuu, aproape de Cercul Polar. Totul este atat de minuţios planificat in curăţarea străzilor, trotuarelor, parcărilor, balcoanelor şi acoperişurilor, incat ai impresia că in acest loc pană şi primul fulg de nea cade numai după apăsarea unui buton. Deşi iarna ţine aici şase luni, costul deszăpezirii pe intregul sezon al acestei localităţi, cu 250 de kilometri de străzi, se ridică la numai 950.000 de euro.

Asta e o iarnă destul de blandă, pană acum, spun locuitorii din Joensuu, un oraş din partea central-estică a Finlandei, aproape de Cercul Polar. Stratul de zăpadă atinge doar 80 de centimetri in zona asta, in acest moment, conform măsurătorilor stabilite de meteorologi. E drept că sunt şi troiene, in afara oraşului, care ating zece metri inălţime, după viscolele din ultima perioadă. Am vrut să vedem cum se descurcă autorităţile locale cu deszăpezirea acestei urbe, care are in jur de 60.000 de locuitori. Aşa că am mers la Primărie şi l-am intalnit pe Olli Henttinen, inspector-şef, cel care iarna face strategia pentru deszăpezire, iar vara pe cea de asfaltare. Omul ne-a invitat amabil in maşina sa, cu tracţiune numai pe roţile din faţă, cu care zi şi noapte inspectează cei 250 de kilometri de străzi din această urbe. Nu are nevoie de o maşină cu tracţiune integrală, remarcă el, pentru că străzile sunt curăţate „la negru” de omăt. Şi nu numai străzile…

Lupta impotriva zăpezii incepe din septembrie

Iarna ţine in acest loc din noiembrie pană in aprilie. Primăria insă incepe pregătirile pentru deszăpezire incă din prima parte a lunii septembrie. Mai intai, se „plantează” in tot oraşul un fel de tije portocalii, care au un cap reflectorizant. Tijele sunt puse de-a lungul tuturor străzilor. Ele sunt foarte importante, pentru că zăpada poate fi aici atat de mare, incat utilajele de deszăpezire nu mai pot vedea pe unde anume sunt arterele de circulaţie, mai ales in zonele deschise ale oraşului. O echipă formată din patru băieţi, cate doi in cate un tractor, montează deci „beţele”, cand incă nu „miroase” a iarnă.

Comunitatea a decis – fără sare pe străzi

Joensuu face notă discordată faţă de alte oraşe din Finlanda. Populaţia s-a exprimat aici, prin referendum, ca in timpul iernii să nu se imprăştie sare pe străzi. Pentru că sarea strică drumurile. Dar nu numai atat. Se strică şi incălţămintea oamenilor care merg pe stradă. Ba se strică şi podelele din lemn ale magazinelor, cand intri cu zăpadă pe bocanci intr-un spaţiu public. Sarea e dăunătoare şi maşinilor. Ca urmare, comunitatea a decis ca pe străzi să se imprăştie o soluţie, ca un fel de clei, chiar inainte de a ninge. Această substanţă impiedică, in prima fază, depunerea zăpezii pe carosabil. Dar şi după ce se depune un strat important de omăt, acesta nu se transformă in gheaţă. Aşa că zăpada poate fi uşor indepărtată de pe carosabil.

Operaţiune de deszăpezire dirijată prin mail-uri

De la primii fulgi de zăpadă, fie că e zi, fie că e miezul nopţii, inspectorul Olli Henttinen merge prin oraş. Trebuie să vadă cum se prezintă urbea, unde se adună omăt mai mult. Apoi se intoarce la biroul său din Primărie şi incepe să trimită mail-uri celor 30 de „unităţi operative”, adică oamenilor care lucrează pe cele 30 de maşini de deszăpezire ale oraşului. Aşa că oamenii se vor duce prima oară să deszăpezească exact in acele locuri din oraş care sunt mai vulnerabile in faţa omătului. Două din aceste maşini sunt nişte agregate uriaşe, botezate „tiekarhu” sau urşi de stradă. „Urşii” fac prima partie printre nămeţi. Mai sunt incă zece tractoare cu lamă, care acţionează pe străzi. Şi incă zece tractoraşe care indepărtează zăpada de pe trotuare. La care se adaugă opt camioane pentru cărat zăpada. Aceasta e toată „armata” mecanizată din Joensuu, care luptă impotriva iernii. Omătul e dus la cinci kilometri de oraş, pe un teren care aparţine armatei finlandeze.

4.000 de euro lunar pentru un buldozerist

Dintre cele zece tractoare cu lamă, pentru stradă, cinci sunt ale Primăriei din Joensuu. Celelalte cinci sunt inchiriate de la alte primării din Finlanda. in ţara asta, primăriile se ajută intre ele, cu diverse utilaje. Autorităţile locale nu colaborează cu firme private, pentru deszăpezire. Toate cele zece tractoraşe pentru trotuare din Joensuu aparţin acestei urbe. Dintre cele opt camioane, şase sunt inchiriate, spune cu precizie inspectorul Henttinen. Şi oamenii care lucrează pe utilaje tot de Primărie sunt plătiţi. Am intrebat, din curiozitate, ce salarii au angajaţii de pe utilaje. Un buldozerist caştigă 4.000 de euro pe lună. Asta in mană, fără să pui la socoteală asigurările sociale, care sunt plătite tot de Primărie.

sursa :

Lectia finlandeza. Cum reuseste un oras cu 250 kilometri de strazi, aproape de Cercul Polar, sa faca deszapezire cu 950.000 de euro pe an

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here